search
top

Ulovlige Facebook konkurrencer i overflod

Tryk synes-godt-om og du deltager i konkurrence om …
Invitér alle dine venner, skriv hvor mange du har inviteret og du deltager i konkurrencen om …
Skriv på væggen hvad du synes om etc…
Upload et billede…
Deltag i begivenheden, inviter dine venner og deltag i lodtrækningen om …

Alle disse konkurrencer på Facebook er ulovlige i henhold til Facebook. Og hvis Facebook bliver opmærksomme på sådanne konkurrencer, så kan konsekvensen være at ens side bliver lukket og evt. også administratorens facebook konto. Det kan faktisk være temmelig alvorligt, hvis man har brugt tid og kræfter og penge på at bygge sin side op.

Det ærgelige for Facebook side ejere der repræsenterer seriøse virksomheder, der på alle måder ønsker at overholde loven er at der er ufattelig mange af disse konkurrencer i Danmark og de er desværre super effektive. Så når man er den pæne dreng i klassen, så er det altså bare irriterende at se sine konkurrenter score mange fans og kunder på falsk grundlag.

Her er hvad jeg anbefaler at gøre:
1) Kontakt dem og fortæl dem at deres konkurrence er ulovlige.

Du kan evt. henvise til de seneste Facebook retningslinier: facebook promotion guidelines (senest opdateret igår!).
De fleste er simpelthen ikke klar over det. De har bare set hvad alle andre gør og kopieret konceptet. Jeg har dog også et eksempel på en virksomhed, der havde 50.000 fans, som tænkte at det nok gik – og de fik lukket deres side !
Jeg har givet min korte danske fortolkning nedenfor (12. maj 2011).

2) Fortæl dem hvad de kan gøre for at køre en lovlig konkurrence.

Hovedessensen er at der skal en 3.parts applikation til og at konkurrencen ikke kan blive magen til den de kører, men der kan laves lignende koncepter.
Der findes leverandører som wildfireapps.com, hvor du kan købe afviklingen af en konkurrence på din Facebook side.
Der findes leverandører danske leverandører, som komfo, nodes og newsperience.dk (disclaimer: min egen virksomhed), som kan hjælpe dig med applikationer og markedsføring af konkurrencekonceptet. Det er klart at i denne sammenhæng skal der betales for en ydelse og er slet ikke sammenligneligt med den ulovlige gratis konkurrence man selv kan sætte op.

Hvis de fortsat er ligeglade, så er der urent trav og du kan evt. vælge at ty til næste trin.
3) Anmeld dem til Facebook!
De fleste der selv opfører sig ordentligt vil ikke have lyst til at anmelde andre for det er ikke en del af et almindeligt moralkodeks. Men hvis side-ejeren fortsat kører ulovlige konkurrencer efter at være oplyst om både at det er ulovligt og om hvordan en konkurrence kan lovliggøres, så er der altså virkelig urent trav.

Du kan derfor anonymt anmelde dem til Facebook. Det kan du gøre ved at besøge deres Facebook side og finde linket “Anmeld side” nederst i venstre side. Udfyld informationerne og så tager Facebook sig af resten.
Så hvis det ikke er dig at anmelde, så er der i min verden kun den gode og sjove mulighed tilbage:

4) Lav et lovligt Facebook koncept, der giver værdi.
Ignorer dem. De er ikke seriøse konkurrenter. Tag kampen op, men ikke med. De kan være de har inspireret dig, men nu skal du gå i innovationsboksen og finde ud af, hvordan du kan tilbyde dine kunder noget relevant, spændende, engagerende og værdiskabende for dem og dig. Det behøver ikke være en konkurrence. Det kan være et CSR-koncept eller bare en virkelig tiltalende og charmerende måde at drive en side på. Du skal dog også huske at mængden af “fans” faktisk er vigtig på Facebook for at nå dine rigtige kunder og mål. Derfor kan annoncering, konkurrencekoncepter og traditionel markedsføring også være relevante mekanismer at bringe ind i kampen. Men gør noget anderledes, noget nyt og gør det menneskeligt. Rigtig mange af os er drevet af nysgerrighed, muligheden for at blive godt underholdt og ikke mindst, så vil vi hellere tale med mennesker end med virksomheder.

Kast jer ind i kampen. Jeg hjælper gerne :-)

Mvh Ole Bach Andersen

Min korte fortolkning af Facebook konkurrence-regler er (se et snapshot på engelsk nedenfor):

0. Du skal selvfølgelig sikre dig at den på alle måder overholder lovgivningen i de lande, hvor konkurrencen kører.

1. Du skal ikke alene overholde de specielle regler vedr konkurrencer, lodtrækninger osv, men naturligvis alle Facebooks regelsæt, som blandt andet indholder krav til hvordan du må gemme data og hvem du må dele dem med og hvordan du skal oplyse om det mmm.

2. Du skal anvende en 3.parts applikation.

3. Du må ikke anvende Facebook standard funktionalitet, som alle eksemplerne på toppen af siden gør. Du må godt afkræve at man skal trykke like på siden, checke ind på stedet (vha places) eller acceptere din app for at deltage i konkurrencen, men det er også de eneste standard funktioner du kan bruge i den sammenhæng.

4. Du må på ingen måde gøre Facebook medansvarlig og skal tydeligt indikere at Facebook intet har med konkurrencen at gøre og samtidig tydeligt angive hvem applikationen deler sine data med. Du skal også tydeligt angive hvem der står bag og hvem der er kontaktperson for konkurrencen.

5. Du må ikke lave konkurrencer, hvor man kan deltage hvis man er under 18.

6. Du må ikke orientere vinderne via Facebook, som eksempelvia beskeder, chat eller opslag på profil eller side. Konsekvensen af det er vel at du er nødt til at afkræve deltagerne en mail adresse eller et telefonnummer.

Det var min tolkning. Læs evt. selv detaljerne nedenfor.

 

Det fulde udstrakt fra Facebook Promotion Guidelines d. 12. maj 2011 kl. 10, så kan du selv tolke mine tolkninger.

Copy from Facebook promotion guideline (http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php) May 12th 2011 10am GMT+1:

These Promotion Guidelines, along with the Statement of Rights and Responsibilities, the Ad Guidelines, the Platform Policies and all other applicable Facebook policies, govern your communicationabout or administration of any contest, competition, sweepstakes or other similar offering (each, a “promotion”) using Facebook.

If you use Facebook to communicate about or administer a promotion, you are responsible for the lawful operation of that promotion, including the official rules, offer terms and eligibility requirements (e.g., age and residency restrictions), and compliance with regulations governing the promotion and all prizes offered in connection with the promotion (e.g., registration and obtaining necessary regulatory approvals).  Please note that compliance with these Guidelines does not constitute the lawfulness of a promotion.  Promotions are subject to many regulations and if you are not certain that your promotion complies with applicable law, please consult with an expert.

  1. Promotions on Facebook must be administered within Apps on Facebook.com, either on a Canvas Page or an app on a Page Tab.
  2. Promotions on Facebook must include the following:
    a. A complete release of Facebook by each entrant or participant.
    b. Acknowledgment that the promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook.
    c. Disclosure that the participant is providing information to [disclose recipient(s) of information] and not to Facebook.
  3. You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism.  For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.
  4. You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app.  For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.
  5. You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.
  6. You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.
  7. You may not use Facebook’s name, trademarks, trade names, copyrights, or any other intellectual property in connection with a promotion or mention Facebook in the rules or materials relating to the promotion, except as needed to fulfill your obligations under Section 2.
  8. Definitions:
    a. By “administration” we mean the operation of any element of the promotion, such as collecting entries, conducting a drawing, judging entries, or notifying winners.
    b. By “communication” we mean promoting, advertising or referencing a promotion in any way on Facebook, e.g., in ads, on a Page, or in a Wall post.
    c. By “contest” or “competition” we mean a promotion that includes a prize of monetary value and a winner determined on the basis of skill (i.e., through judging based on specific criteria).
    d. By “sweepstakes” we mean a promotion that includes a prize of monetary value and a winner selected on the basis of chance.

 

 

31 Responses to “Ulovlige Facebook konkurrencer i overflod”

  1. Potter siger:

    Det er altså en svær størrelse det der. Hvis Facebook virkelig mener hvad de siger, så burde de gøre noget ved det. Det gør de ikke – og så er det svært ikke at gøre brug af det, da det bare er langt mere effektivt end at bruge 3. parts apps.

    Jeg får den tanke, at Facebook skriver som de skriver ud af nød. Det er nød til at skrive det, da de dermed har rettet til at fjerne noget der skræmmer brugere væk fra Facebook. Det ville ikke være svært for dem at kontrollere – hvis de menter det.

    Problemet med 3. parts apps er, at man som konkurrencedeltager skal ind over “godkendelses runden”. Det tror jeg skræmmer rigtigt mange. Jeg havde det selv sådan med den sidste konkurrence du lavede. Nu har jeg tillid til dig – så jeg valgte sige ja – men havde det været en virkomhed jeg ikke kender godt nok… så var jeg hoppet af.

    Men du har evigt ret… og reglerne har været sådan længe… og konkurrencer der strider med er flere af, end der er 3. parts apps.

    Og hvad er det lige jeg selv gør næste gang jeg skal lave en kampagne for en virksomhed? Jeg oplyser kunden om problemstillingen…. og ærger mig over hurdlerne…

  2. Rigtig godt og informativt indlæg Ole. Jeg havde selv tænkt mig at skrive et tilsvarende, men det er helt overflødigt – nu vil jeg henvise til dit, hvad jeg netop har gjort på min side på Facebook.

    Min erfaring med en henvendelse til folk, der overtræder reglerne er ikke god. Mange bliver vrede – selv når man anstrenger sig for at gøre det ikke-dømmende og hjælpsomt.

    Jeg er eksempelvis blevet udelukket fra at være aktiv på Citroen Danmarks side på Facebook, fordi jeg kommenterede en statusopdatering om, at de ville udråbe vinderne på Facebook :-)

  3. @potter Helt enig i det frustrerende i at de ulovlige konkurrencer virker så effektiv i kombi med at Facebook ikke gør en aktiv indsats selv. De er re-aktive og hårde, hvis der bliver lavet en anmeldelse. Jeg oplyser også altid om, hvad der foregår, men jeg fraråder altid mine kunder at bruge de ulovlige kneb, da en lukket side kan være mange penge ud af vinduet.
    Det er også rigtig at 3.parts apps ikke er så effektive, når de bygges over de samme koncepter. Der skal altså typisk anderledes tænkning til for at skabe resultater.
    Alternativt kan man jo køre konkurrence lignende initiativer, hvor der hverken er præmier eller andet på spil, men hvor dialogen på væggen er givende i sig selv at være med i. Det kræver kreativitet og en god eksekvering og ikke nemt bare at hoste op med sammenlignet med hvad der ellers sker der ude.

    @Lisbeth – tusind tak. Pudsigt men Citröen, men de ville nok undgå at rygtet skulle sprede sig til Facebook og de skal være rigtig glade for at du heller ikke er en af dem der anmelder.

  4. Potter siger:

    @Ole – Jeg er jo langt hen af vejen enig. Men når man laver et system med en masse muligheder – som man så gør tilgængeligt for nogen – som så ikke må bruge det?

    Det er da et paradoks….

  5. Potter siger:

    Hvor mange fik du til at deltage i din konkurrence? Det kunne være sjovt at høre… hvis du har lyst til at dele ;)

  6. @potter paradox ja og nej, man kan også nemt sende mails til alle i verden, men der er en spam-lovgivning som forsøger at beskytte forbrugerne. Jeg vil ikke putte Facebook helt i den kategori, men jeg tror faktisk at en del af overvejelserne var at mange facebook brugere blev trætte af alle de der beskeder fra deres tidligere venner – nu kun bekendte – om at invitere til alt muligt. De ville gerne sikre sig en mere moden udnyttelse af konkurrencerne.

    Men det er f…… irriterende, når nu det er så effektivt med væg dialog.

    Jeg skal gerne dele data fra min egen konkurrence, men den slutter først med udgangen af maj måned. Til gengæld ved jeg ikke hvor meget man kan konkludere ud fra den, da det jo er en b2b konkurrence og altså ikke er af interesse for den store mængde af Facebookere.

  7. Undskyld mig, men med alle de velmenene rådgivere, der agerer facebook politi, behøver facebook, da ikke reagere.

    Jeg foreslår at du tørrer øjnene og straks springer videre til #4

    Ingen brud på regler “også de usagte” og “det vi alle ved er rigtigt” = ingen innovation – ingen nytænkning.

    Kh.
    Sophie

  8. Sophie, politiet er ikke en informationskanal, der nøjes med at oplyse os om, hvad vi må og ikke må…. som Ole her har gjort.

    Jeg forstår derfor ikke, at du får tanken “politi” – fordi Ole informerer om, at folk i overflod bryder reglerne.

    At gøre folk opmærksomme på, hvordan regler og konsekvenser er, kan også betragtes som hjælpsomt.

    … og vi kan jo stadig frit vælge, at vi vil bryde reglerne. Just do it. :-)

  9. Men Facebook lukker ligeledes 3. Parts applikation konkurrencer hvis de er for populære. 3. Parts er jo ment til at spamme på en måde da de jo ofte poster noget på ens væg så ens venner kan se det.

  10. […] i overflod. Det skabte lidt debat. Blandt andet fordi de ulovlige konkurrencer er yderst effektive. Se blogindlægget her. Dette webinar handler derimod om, hvordan man laver lovlige konkurrencer. Disclaimer: Jeg er dog […]

  11. Morten Skjerk siger:

    Flot og grundig gennemgang. Tak for den :-)

    Lige en konkret kommentar:

    Du skriver i dit punkt 6:
    “Du må ikke orientere deltagerne via Facebook”

    Mens FB selv skriver (lidt over punkt 2):
    “You must not notify winners through Facebook,”

    Der er – som regel – væsentlig forskel på deltagere og vindere :-)

  12. Hej Morten,

    Tak for at pege fejlen ud. Det er naturligvis vinderne, der ikke må orienteres via Facebook.

    Retter fluks.
    Mvh Ole

  13. Hej Ole,

    Hvis man ikke må orientere vindere via Facebook på deres beskedfunktion, hvordan gør man det så, hvis man ikke har deres emailadresse, adresse eller telefonnr.?

    Man kan jo ikke skrive på sidens væg at vindere skal henvende sig, hvis de ikke ved de har vundet. Jeg synes ikke, at denne her er gennemtænkt.

  14. Du bliver nød til at bede om folks mail og/eller telefon nummer. Enten ved at de skal taste det ind eller ved at bede om permission til at læse deres mail via facebook api.

    Det virker meget omstændeligt, men jeg gætter på at Facebook har indført denne regel af 2 grunde. For det første det med at man ikke må orientere offentligheden uden vinderens godkendelse og dernæst at dem der afvikler konkurrencen ikke skal kunne gøre det via Facebook std. funktioner. Dermed bliver du tvunget til at lave en app for at få systemet til at virke.

    Men når man tænker på at mail og message begrenbsmæssigt er meget tæt op ad hinanden virker det noget søgt.
    Det var mit bud – andre der vil melde ind?

  15. Ulovlig er nok et forkert ord, det kræver jo man overtræder en lovgivning. Men i konflikt eller brug på facebooks betingelser/retningslinier er mere korrekt betegnelse (og der kan sikkert også findes på noget kortere hvis det er for snørklet).

    Jeg synes bare der er en tendens til at kalde noget ulovligt eller lovligt, selvom det intet har med lovgivning at gøre, hvilket jeg mener er ret essentielt for begrebets betydning i folkemunde.
    Ellers står vi til sidst med et udvandet begreb, hvor det at gøre noget “ulovligt” forekommer at være ok.

  16. Morten siger:

    Jeg vidste ik, at de var ulovlige… Stortset alle benytter de konkurrencer idag, så det er da lidt skræmmende, at FB ik gør mere for, at deres regler bliver overholdt.
    Et hurtigt tjek på min FB profil viser, at 36 venner indenfor det sidste døgn har deltaget i en af disse konkurrencer (der er sikkert flere, men det var dem jeg lige så i opdateringerne hurtigt)…

  17. Potter siger:

    Min fornemmelse er at FB er ligeglade. De skal bare have ryggen fri – og det får de ved at gøre noget muligt – uden at håndhæve det.

    Facebook annoncer skal godkendes af Faebook selv. Der må sidde et mennekse i den anden ende – for det tager sin tid.

    De sidder og godkender annoncer for konkurrencer der ikke kører i en 3. parts app.

    Virksomheder bruger facebook fordi den i sin natur kan gøre ting viral – få ting til at sprede sig. FB er nød til at kunne styre det – smide nogen af eller banke dem på plads – men tør ikke fjerne mulighederne…

    For ellers gjorde de vel noget ved det?

  18. @Morten Petersen konkurrencerne ER ulovlige. Det er de i henhold til dansk markedsføringslov. Jeg kan ikke huske paragraffen eller tolkningen af den, men jeg har været til adskillelige seminarer med danske advokater og det er deres udlægning. Tag dog ikke mit ord for det. Jeg har inviteret en advokat med til sidste del af webinaret på mandag, så lad os få ham til at be eller afkræfte.

    @Michael Bisgaard jeg er uenig i at 3. Parts apps er “ment” til at spamme. Det er muligt at det er det eneste du oplever og jeg skal ikke kunne sige hvad facebook’s oprindelige tanke var med dem, men jeg synes personligt at apps kan laves til at give gode oplevelser for kunder, venner osv – uden at spamme, hvor brugen af app’en vil være den der drager sine venner, forretningsnetværk med ind, når det er relevant. I det tilfælde er det brugeren der bør beslutter, hvornår det er relevant – og ikke app’en eller Facebook.

    @potter – super pointe !! Den havde jeg ikke tænkt på. Ja, de godkender danske annoncer, det giver selvfølgeli mening, fordi det er associeret med en indkomst for Facebook. Men som verdens største sociale netværk så har de mange i organisation der kan læse dansk og de burde derfor påtage sig sit ansvar og sikre at andre retningslinier også bliver overholdt !

  19. Bettina siger:

    Suk… Hvorfor skal det hele være så indviklet, så man nærmest skal være advokat for at være med :|

    Synes ikke det var så indviklet for 1,5år siden, da vi startede konkurrencer….
    Eller osse var vi bare ikke klar over dem?

    Pt. har vi ikke sat nogen ny konkurrence i gang, da vi ikke aner hvad vi må og ikke må….

    Og hvad med at slå tilbud op på væggen med links til hjemmeside, er det også ulovligt?

  20. Hej Bettina,

    Det var faktisk værre for 1,5 år siden. Dengang skulle du også have et annonce budget hos Facebook for min. 40K inden du kunne få lov at køre en konkurrence.

    Det er helt lovligt at poste et link til en konkurrence, som du kører uden for Facebook.

    Kører webinar om emnet kl. 14 idag, hvis du skulle have interesse. Gå til forsiden og find link til deltagelsen.

  21. Morten siger:

    Oploader du ikke det webseminar? Har først fundet ud af det nu, og det er jo lidt for sent :(

  22. @Morten Naturligvis. Så snart jeg får tid. Håber det bliver idag.

  23. Morten siger:

    Superb dog lidt ærgeligt at lyden driller lidt. Men man kan høre, hvad der bliver sagt, og det er det vigtigste!

  24. Brian Degn siger:

    Tak for gode indlæg. En ting der ikke er helt skarpt defineret, er – hvad er en “konkurrence”.
    Kunne defineres, som “at være bedst til”.
    Hvorimod “lodtrækning” / “lotteri”, jo er en hel anden case.
    Det er ført set, at sådanne små twists hælder sagen til en side, hvordan forholder det sig her?
    Indenfor hvilke rammer skal man forstå “promotion” i den måde de formulerer sig på?
    MVH
    Brian

  25. Hej Brian. Konkurrencer, lodtrækninger, afstemninger med præmier er alle omfattet af Facebook promotion guidelines. Lodtrækning/lotteri er det der hedder sweepstakes på engelsk og er således omfattet.
    Mvh Ole

  26. […] er der flere tips og tricks om ulovlige konkurrencer på Facebook Posted in Facebook | Tags: […]

  27. Kim Roskvist siger:

    Nu ved jeg ikke om Ole Bach arbejder som rådgiver for firmaer og derfor gerne vil sælge sine tjenester til firmaer, der ønsker at anvende de sociale medier til markedsføring. I så fald fejler den kære Ole Bach totalt…Man får ikke kunder ved at prøve at skræmme dem og upfordre til at anmelde potentielle kunder :D LOL

    FAIL

    • Dam siger:

      kim larsens susan himlemble5 indholder som jeg kender den en del fejlse6tninger af akkord skift over teksten.Hvis man skifter akkord hvor det ste5r oven over teksten lyder det i f8vrigt ogse5 helt galt :Skan se der er et fint link til tabz.dk jeg bruger normalt en side der hedder Azchords.com som ogse5 indeholder en hel del gode, dog mange sve6re sange. ville bare lige gf8re opme6rksom pe5 det da det ellers bliver sve6rt for en begynder at le6re spille den ovenne6vnte sang.MvH.Christian.

  28. Hej Kim,

    Jo, jeg sælger Facebook løsninger og det lægger jeg bestemt ikke skjul på.

    Jeg kan godt se pointen og er til dels enig. En af mine kunder har modtaget et direkte trudselsbrev om at de ville blive anmeldt til Facebook, hvis ikke de slog til. Det var ikke helt formuleret sådan, men intentionen var tydelig. Den tilgang er ækel! Helt enig.

    Problemet er at jeg også har virksomheder, der henvender sig til os, når det er for sent. De har fået lukket muligheden for at opdatere deres side og er ulykkelige, da de har brugt kræfter og økonomi på at opbygge den.

    Så jeg synes det er fair at orientere om både hvad konsekvenserne kan være, hvis man ikke overholder reglerne, og hvad mulighederne er hvis man ønsker at gøre det rigtigt.

    Beklager rigtig mange gange, hvis det ikke er tydeligt nok at jeg er ansat hos Newsperience, hvor vi blandt andet sælger disse apps til at lave konkurrencer med.

    Men tak for feedback – jeg anerkender pointen.
    Mvh Ole

  29. Jesper siger:

    Hej

    Har jeg jeg forstået det korrekt. Man må i 3. Parts applikationen godt bede folk trykke synes godt om, inden konkurrencedelen præsenteres i applikationen ?

    Må man godt reklamere for sin konkurrence på diverse vægge. Konkurrencen kører jo i en applikation, og ikke på selve væggen ?

  30. Hej Jesper,
    Det er ok at gøre “like” til en forudsætning for at deltage i konkurrence, men det er ikke tilstrækkeligt. Selve deltagelsesregistreringen skal være en del af app’en og det må du ikke bruge like til. Så ja, du må godt lave en fan-gate.
    Ja, du må gerne lave en status opdatering på dine sider, som italesætter og linker til konkurrencen. Det er til gengæld ikke god karma at gå ind på andres sider og lægge en reklame for din konkurrence uden først at have fået lov til det af side ejeren.
    Mvh Ole

Leave a Reply

top