search
top

Kan du søge effektivt? – bliv prof på LinkedIn nr. 12

I denne 12. video i bliv prof på LinkedIn serien handler det om at søge effektiv i LinkedIn, så man undgår at skulle bladre flere sider igennem for at finde de rigtige kontakter.

Se videoen her:

Som det fremgår af videon kan man gøre flere ting for at søge effektivt i LinkedIn:
I eksemplet søger jeg efter kontaktpersoner, der er direktører, partnere eller ledere indenfor markedsføring.
Umiddelbart kan man i LinkedIn’s søgefelt søge

  • efter personer
  • i status opdateringer
  • efter virksomheder
  • i grupper
  • efter svar
  • eller i ens inbox

Alle måder – selv søgning i statusopdateringer – kan være relevante måder at finde frem til de rigtige kontakter på, men det jeg fokuserer på i denne video er at søge i personer.
Ved at anvende det almindelige søgefelt kan man skrive søgeudtryk som:

markedsføring ctitle:direktør country:denmark

hvilket betyder find alle, hvor nøgleordet markedsføring er relevant og som har direktør i sin nuværende stilling og som er i Danmark.
Der findes masser af disse søge-udtryksparametre, men jeg synes ikke de er så relevante, da LinkedIn ofte har felter, hvor man kan skrive det samme.
Vælg eksempelvis krydsningsfelterne til at filtrere søgninger med eller skriv udtryk som “Direktør OR partner OR leder” i titel feltet i den avancerede søgning for at snævre resultatet ind.
Generelt kan du anvende OR AND og NOT som logiske søge-operationer.
Endvidere gælder at hvis du har en betalingskonto, så er der endnu flere muligheder for at indsnævre søgningerne.

Endelig kan du anvende sortering af søgeresultaterne – se avanceret søge faneblad i bunden og vælg mellem følgende muligheder:

sorter efter - søgeresulateterne

sorter efter - søgeresulateterne

De sædvanlige resultater er sorteret efter “relevance”, mens eksempelvis “connections” sorterer efter de folk som er bedst connected. Relations og recommandations sorterer efter dem i dit netværk som opfylder søgekriterierne og som har flest anbefalinger. Altså andre måder at prioritere i søgeresultaterne på uden nødvendigvis at afgrænse resultaterne yderligere.

Det smarte ved LinkedIn søgningerne er at de er baseret på felter i LinkedIn databasen og resultaterne dermed bliver temmelig præcise.
Til gengæld er søgeudtrykkende ikke så kraftige som google generelt, derfor kan det somme tider betale sig at anvende google til at søge i LinkedIn istedet.

Google kan anvendes til at søge i LinkedIn of få resultater baseret på, hvor tit profilerne er blevet vist – en anden og interessant prioritering, som LinkedIn ikke viser.

Måden at gøre det på er først og fremmest at begrænse google søgningen til kun at lede i de offentlige linkedinprofiler.
At søge efter markedsføring i google på linkedin vil se således ud:

markedsføring inurl:”linkedin.com/in/”

Men nu har man også alle de andre google søgeudtryk til sin rådighed, så nu kan du eksempelvis skrive:

markedsføring inurl:”linkedin.com/in/” -jobsøgende (+direktør OR +partner)

Se blandt andet end udbygget liste over søgeudtryk i google her: http://www.googleguide.com/advanced_operators.htm

Håber det kan hjælpe dig med at finde hvad du søger efter hurtigere.

One Response to “Kan du søge effektivt? – bliv prof på LinkedIn nr. 12”

  1. It is posibly? siger:

    Good Blog! Regards

Leave a Reply

top