search
top

Spørg og få svar om LinkedIn

Spørgsmål / Svar om LinkedIn på dansk

Spørgsmål / Svar om LinkedIn på dansk

Her får du svar om LinkedIn

… så må vi håbe der er nogen der har nogle spørgsmål…

På denne side er du velkommen til at stille spørgsmål til LinkedIn, hjælpe med at svare og i det hele taget diskutere LinkedIn.

Der er mange andre steder, hvor man kan gøre det som på bloggens LinkedIn gruppe, Newsperience Facebook side og alle de andre steder derude. Men det er ikke altid folk har lyst til at deltage de steder, så derfor kommer der en åben version her.

Idéen er at samle de spørgsmål om LinkedIn, som jeg ofte møder på mine workshops, foredrag osv, idet det jo er udtryk for at det er noget som man ikke nemt lige finder forklaringer på.

Varer i kurven

Ingen varer i kurven

Jeg starter med selv at lægge et par spørgsmål og svar ind, men spørg endelig og så lægger jeg dem op, så andre nemmere kan finde dem.

Hvorfor er nogle kontakters connections orange?

Når du i LinkedIn går ind under Contacts / My connections menuen så vil du kunne se antallet af connections (relationer / forbindelser) som hver af dine kontakter har.
Nogen gang er tallet orange, som du vil kunne se på billedet her nedenfor:

Spørgsmålet går på, hvorfor de er det?

Svaret er at de fornylig har fået flere kontakter.

Hvordan sletter man en kontakt?

Der kan være mange grunde til at slette en kontakt.
Det kan være at:

  • personen er død;
  • du ønsker ikke at være associeret med kontakten længere;
  • du er træt af personens statusopdateringer
  • personen har opført sig uetisk på LinkedIn

Hvis årsagen er en af de første 2, så er måden at gøre det på at trykke på Contacts-menuen.
Ude i højre side fremkommer muligheden for at bringe et nyt faneblad frem (Remove connections). Se billedet:

Slet en kontakt

Slet en kontakt

Får kontakten at vide at jeg har slettet ham? Nej!
Men hvis han aktivt undersøger det, så vil han naturligvis kunne finde ud af det.

Hvis derimod at du ønsker at slette kontaktpersonen af de sidste 2 årsager, så skulle du måske istedet gøre noget andet.
Hvis du er træt af status opdateringerne, så kan du blot skjule kontaktens status opdateringer – og bibeholde din relation, den kunne jo komme ind handy en anden gang.
Hvis du mener at vedkommende ikke opfører sig ordentligt på LinkedIn, så kan du rapportere vedkommende til LinkedIn, inden du sletter vedkommende.

Kan jeg opdatere min profil – uden at andre får det at vide?

Det korte svar er JA!

Og her er hvordan du gør:

1. Gå ind under settings

Settings menuen

Settings menuen

2. Log ind igen!

3. Vælg indstillingen: “Turn on/off your activity broadcast”

activity broadcast indstilling

activity broadcast indstilling

4. Sørg for at at afkrydsningsfeltet IKKE er udfyldt – og gem indstillingen

 

5. Husk at slå det tilbage igen. Det kan være en fin måde at holde dit netværk opdateret.

 

 

Hvorfor kan jeg ikke redigere min firmaprofil?

Flere oplever problemer med at de ikke kan redigere deres virksomhedsprofil på trods af at de er de retmæssige ejere af siden.
Prøv at se på din egen profil med Profile/View profile. Der skal være et lille link udfra din virksomhed. Hvis linket er der, så se mulighed 4 nedenfor.

Der kan være et antal årsager til at linket ikke er der. Her kommer de meste klassiske og hvordan du retter op på problemerne.

1. Virksomheden findes ikke i LinkedIn.
Du checker ved at søge efter virksomheden. Vælg Companies i dropdown-listen ved søge feltet og søg efter virksomheden.
Hvis virksomheden dukker op på listen, så er du blot ikke bundet rigtigt op.
Hvis virksomheden ikke findes, så skal den oprettes korrekt.
Gå ind under Edit profile og editer dit nuværende job. Tryk på Change Company. Skriv navnet på virksomheden og vælg den mulighed, der dukker op:”Add
Skriv virksomhedens webadresse (skal have eget domæne navn).
Tryk Update.
NB: Der kan gå op til en uge inden LinkedIn's customer service reagerer og opretter virksomheden. Hvis der ikke reageres herefter, så skriv til dem her: https://help.linkedin.com/app/ask/

2. Den primære årsag er dog at du ikke er bundet rigtigt op til virksomheden.
Gå ind under Edit profile og editer dit nuværende job.
Tryk på Change Company.
Begynd at skrive navnet på virksomheden og når virksomhedens link dukker op neden under søgefeltet skal du vælge det og trykke update.
Så burde du være forbundet korrekt.

3. Næsthyppigste årsag er at du ikke har en email adresse i linkedin med samme domænenavn som din virksomheds hjemmeside.

Måden at rette op på det er at tilføje din virksomhedsmail til din LinkedIn konto. Mange er registreret i LinkedIn med deres private email adresse, men det er faktisk en god idé altid at registrere sig med mindst to emails. Årsagen er at hvis du skulle miste adgang til den eneste emailkonto, som du er registreret med, så vil LinkedIn ikke hjælpe dig!

Du kan registrere flere emails i LinkedIn og du kan logge ind med dem alle sammen.

Du Registrerer flere emails ved at:

a. Vælge settings og logge ind igen

Settings menuen

Settings menuen

b. Vælge account / Add/change email adresses

tilføj eller slet email konti til Linkedin

tilføj eller slet email konti til Linkedin

c. Tilføj din firma email:

Altså hvis virksomheden er registreret med webadressen: www.mitfirma.dk, så skal du registrere en email adresse a’ la kirsten@mitfirma.dk

Det er IKKE godt nok at registrere en info@mitfirma.dk eller sales@mitfirma.dk. Det skal være en personlig email, og der bør ikke kunne være flere personer bag en sådan email adresse.

 

4. Sidste og knap så hyppige årsag er at virksomheden har besluttet, hvem der må have lov at redigere firma siden  på LinkedIn

Og så er din eneste måde at henvende dig til kommunikationsafdelingen og bede om lov til at blive optaget på listen.

 

Jeg har 2 konti på LinkedIn – hvad gør jeg?

Jeg har selv problemet. Du kan finde 2 udgaver af mig på LinkedIn!

Hvis du tror du har 2, men er usikker, så kan du be- eller afkræfte det ved at logge ind i LinkedIn og søge efter dit eget navn, hvis der fremkommer ind i listen, som du ved der er dig, men hvor der ikke står  ved siden af, så har du en klon!

Problemet opstår typisk fordi du har oprettet en LinkedIn profil 2 gange. Enten fordi du havde glemt at du havde en i forvejen eller fordi du ikke kunne huske passwordet eller ikke længere har adgang til den email-adresse, som LinkedIn profilen blev oprettet under.

Du har nu følgende muligheder:
1. Har du fortsat adgang til mail-kontoen, så anvend “forgot password” funktionen, så du kan logge ind i den “forkerte” konto. Find ud af om du skal have nogle af dine gamle kontakter med over til din nye profil. Exporter evt. kontakterne, så du kan anvende dem i den nye profil. Derefter skal du blot gå ind under settings, vælge fanebladet Account og vælge handlingen “Close your account”. Pas nu på du ikke lukker den forkerte.

2. Hvis du ikke længere har adgang til din email-konto?
Hvis du brugte en arbejdsmail, så kan du tage fat i din tidligere arbejdsgiver og spørge om de vil hjælpe. De har sandsynligvis en systemansvarlig, som får alle mails, som er sendt til virksomhedens domæne, men hvor der ikke længere er en modtager på? Gør det kun hvis det er vigtigt for dig.

3. Du er på herrens mark!
LinkedIn vil ikke hjælpe dig i denne situation, idet de ikke ønsker at stå med ansvaret for at lukke en konto op uden at skulle igennem et større identitetsbekræftelsesprogram.

SÅ hvis du vil undgå at havne i den situation igen, så sørg for at få oprettet mindst 2 emails på din LinkedIn konto, så du altid kan logge ind med den anden, hvis den første skulle “forsvinde”.

Hvordan connecter jeg til dig?

Jeg undrede mig lidt første gang jeg hørte spørgsmålet, idet jeg (Ole Bach Andersen) burde være relativ nem at finde på LinkedIn.
Jeg er også nem at finde på LinkedIn, men spørgsmålet kommer fordi at jeg har en åben holdning til networking på LinkedIn, hvilket betyder at blot jeg har en lille relation – som eksempelvis en kursist, så accepterer jeg gerne en connection. Og når eksempelvis en kursist ikke synes det er nemt at connecte, så er det fordi ingen af standard mulighederne rigtig passer.

Når man har fundet en person på LinkedIn ved hjælp af en søgning og trykker på linket Add to network, så fremkommer en dialog med følgende muligheder:

Add to network

Add to network

I kursistens tilfælde er vi ikke kollegaer, ikke uddannet samme sted, kursisten synes heller ikke hun har lavet forretning med mig personligt, da det er arbejdsgiveren der har betalt, vi er ikke venner og hun har (endnu) ikke min email som skal bruges hvis man vælger Other.

I normal tilfældet oplyser jeg blot min mail, og så er den sag ude af verden. De fleste der ikke lige har eller kan finde mailen vælger måske blot en af de andre muligheder, men hvis man gerne vil gøre det rigtigt hvad skal man så gøre?

Hvis ingen af ovenstående er rigtige om man ikke kan google folks email, så er der i mine øjne følgende muligheder:

  • Hvis du er sammen med personen så kan du connecte via din smartphone’s LinkedIn applikation – bluetooth skal være tændt og så skal du blot vælge “In Person” og den anden person skal gøre det samme;
  • Hvis du ikke har den mulighed, så kan du jo blot spørge om mailadressen, når du nu står ved siden af;
  • Hvis du ikke længere står i nærheden af personen, og ikke fik visitkortet (kvaj), og ikke kan google personens mail, så kan du checke personens profil ud og se om vedkommende skulle være medlem af en gruppe på LinkedIn, hvor du også kan blive medlem af. Så får du en ekstra mulighed i oversigten – nemlig Group, og så er det klaret;

  • Brug “Friend” connection og skriv i begrundelsen, hvorfor du har valgt den mulighed.

Der kommer flere og flere LinkedIn applikationer, widgets, tools osv som tilbyder at du i forskellige sammenhænge kan linke med en person. Hvis du vælger en af disse værktøjer, så bliver der faktisk bagom ryggen sendt en request, svarende til Friend! Det skyldes at det er den eneste request, som LinkedIn understøtter i deres api pt.

26 Responses to “Spørg og få svar om LinkedIn”

  1. Jesper siger:

    How can I delete link to facebook in my LinkedIn profile?

    • Hej Jesper,
      I am afraid that you will have to be more specific before I can help. There are no generel links from LinkedIn to Facebook. Any Links on your profile to Facebook, must have been inserted by yourself and can be removed by editing your profile. If you are talking about a status update from others, then in that case you will only see them in your own newsfeed, it will not be on your profile. Was it any of the above you were thinking about?

  2. Jeg har 2 konti på LinkedIn – jeg vil gerne bevare den ene og slette den anden. hvad gør jeg?

  3. Hej Thomas,

    Hvis du har adgang til begge dine konto, dvs kan logge ind på dem begge, så foreslår jeg følgende:

    1) Saml dine kontakter på den ene konto.

    Her skal du i virkeligheden blot eksportere kontakterne fra den konto du gerne vil slette, og importere dem i den konto du gerne vil beholde.

    2) Slette den konto.
    Det gør du ved at logge ind på den konto du ønsker slettet. Vælge Settings (menu’en popper frem, når du bevæger musen hen over dit navn i øverste højre hjørne. Så bliver du bedt om at logge ind igen. Derefter vælger du fanebladet Account. Endelig vælger du linket “Close Account”. Så bliver kontoen slettet.

    HVIS du derimod ikke har adgang til begge konti, dvs du ikke kan logge ind på den konto, du gerne vil slette, så kan du prøve at anmode LinkedIn om at slette den, men de vil sandsynligvis ikke hjælpe dig, da de ikke vil bruge tid på at sikre sig at du faktisk er den du giver dig ud for at være.

    Held og lykke med det og lad mig høre, hvordan det går.

    Mvh Ole

  4. Tine Karlshøj siger:

    Hej Ole

    Vi er i EL:CON begyndt at undersøge mulighederne på LinkedIn og vil lave en social media-politik til medarbejderne.
    Vi har oprettet en virksomhedsside, men har problemer med, at EL:CON ikke kommer frem i søgninger på virksomheder.
    Hvad kan det skyldes?
    Søger man på personer fremkommer vi, dog skal vil en guide til medarbejdere sikre, at alle skriver det rigtigt (elcon, el:con).

    Jeg har set dine præsentationer og kan forstå, at den danske version ikke er understøttet af søgemaskineoptimering, men vores side er lavet i den engelske version: http://www.linkedin.com/company/el-con

    Håber du kan hjælpe os.
    /Tine

  5. Henrik Frisch siger:

    Hej Ole
    Jeg kan ikke logge ind på linkedin. Hver gang jeg prøver at logge ind, får jeg er vertificerings kode. Når jeg så skriver den, så går den tilbage til login og skriver, at enten email eller password er forkert.
    Den email jeg i sin tid brugte, da jeg oprettede min linkedin profil, er ikke længere aktiv. Så sidst jeg var online, slettede jeg den email og skrev min nye email som min primære. Lige siden da, har jeg ikke kunne logge ind..?! Hvad kan jeg gøre..?! Jeg har skrevet til linkedins help center 3 gange, men har ingen respons modtaget…..

  6. Hej Henrik,
    Når du bliver bedt om at verificere, så er det altid fordi der er fejl i mail og/eller password.
    Jeg antager at du har prøvet at trykke “Forgot password” og indtaster den nye email adresse og ikke får nogen mail.

    Jeg gætter på at der er sket følgende:
    Da du slettede den gamle og ugyldige mail og tilføjede en ny, så nåede du aldrig at få den bekræftet den nye eller du må have lavet en stavefejl og dermed ikke modtaget en bekræftelsesmail. Hvis det er rigtig, så betyder det at du ikke længere har adgang til LinkedIn og i dette tilfælde vil LinkedIn ikke hjælpe dig for de SKAL have en mail på dig, som du har adgang til. HVIS ovenstående er rigtigt, så må du starte forfra!
    Hvis der er gået noget andet galt og den rigtige mailadresse er derinde (og er blevet bekræftet), så burde du bare kunne trykke på “Forgot Password” og indtaste adressen.
    Kan ikke lige se andre muligheder.
    Håber det hjalp

  7. @Tine – har vist svaret på mail. Svarer lige igen, således at alle kan få svaret:
    Jeg kan godt fremsøge virksomheden – med lidt besvær. Hvis jeg skriver “el:con” eller EL:CON (og afgrænser til Denmark, så dukker I op. Hvis jeg derimod skriver el:con (uden anførselstegn) så dukker I ikke op. Jeg tro det skyldes at I bruger kolon i jeres navn! Så lige i denne sammenhæng er det desværre et dårlig valg.

    Mit tekniske forslag er at I ændrer virksomhedens navn i LinkedIn, så I hedder EL:CON / elcon. Som sagt det er et teknisk forslag, som sikkert er elendigt udfra et branding perspektiv, men ellers er der stor risiko for at folk ikke finder jer.

  8. Berith Heinzl siger:

    Hej,

    Hvordan kan jeg se hvem der i tidernes morgen har oprettet vores firma profil på Linkedin, da ingen kan huske hvem det er og jeg skal bruge login oplysninger.

  9. Hej Berith. Det kan du ikke. Men hvis det er et stykke tid siden, så er det ikke sikkert du har brug for det. Tjek først følgende:
    1) Har du en mail adresse med det samme domæne navn, som virksomhedens hjemmeside?
    altså berith@virksomhed.dk, hvor virksomhedens er http://www.virksomhed.dk
    Hvis ikke så få oprettet en.

    2) Tilføj denne emailadresse til din LinkedIn profil. Det gør du ved at vælge settings (popup menu, der dukker frem, når musen bevæges hen over dit navn øverst i højre hjørne). Du bliver måske bedt om at logge ind igen. Derefter vælger du Account fanebladet (nederst i venstre hjørne) og klik så på Add & change email adresses. Tilføj email adressen og husk at bekræfte dit ejerskab gennem den email, som linkedin sender dig.

    3) Gå nu ind på virksomhedens profil og se om du har den blå “admin tools” i højre side. HVis du har det, så har du mulighed for at redigere virksomhedens profil – uanset, hvem der oprettede den i første omgang. Hvis IKKE, så må du skrive til cs@linkedin.com – eller udfylde formularen via help center (nederste venstre hjørne.

    God fornøjelse – og lad gerne høre om det lykkes.
    Mvh Ole

  10. Hej Ole
    Jeg er på dit kursus om salg via Linkedin. I den første lektion skulle vi bl.a. linke vores virksomhed til vores profil. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg rent teknisk gør, så der kommer en boks frem med min firmaprofil. Hvordan gør jeg for rent teknisk at linke firmaer med min profil? Du kan se min profil her: http://www.linkedin.com/in/terkelskarup
    mvh
    Terkel

  11. Hej Terkel,
    Jeg har tjekket din profil og det ser ud som om du har de korrekte links for de fleste af dine jobs. Du kan kun selv se dem, når du vælger “View profile” og ikke “Edit profile”. Hvis et job ikke er linket korrekt til den rigtige virksomhedsprofil, så redigerer du blot jobbet, vælger Change company, begynder at skrive navnet på virksomheden og når den dukker op på popuplisten, så klikker du den på og trykker save changes.
    Mvh Ole

  12. Mette Kjeldgaard siger:

    Hej,

    Hvordan sætter jeg mit firmas linkedin profil (som billede) ind på min autosignatur i Outlook?

  13. Hej Mette,

    Først finder du linket til virksomhedens profil ved at slå den op på linkedin, eksempelvis er mit firmas linkedin webadresse: http://www.linkedin.com/company/newsperience

    Dernæst skal du beslutte dig for hvilket billede du ønsker at bruge:
    – jeres logo
    – Jeres logo med et lille linkedin symbol på eller
    – eller du kan evt. tage LinkedIns forslag til hvordan det kunne se ud, ved at benytte følgende link: https://developer.linkedin.com/plugins/company-profile-plugin og gem billedet, da du ikke kan bruge den foreslåede kode i din email signatur.

    Tilsidst går du bare ind i outlook og ændrer din emailsignatur, sætter det valgte billede ind. Vælger det igen og tilføjer linket/webadressen som du gemte i første trin.

    Thats it.
    God fornøjelse.
    Mvh Ole

  14. Knud siger:

    Hej Ole,
    Jeg har i tidernes morgen fået oprettet en gruppe, som jeg nu gerne vil have slettet igen. Der er ganske vist 10-12 medlemmer, men da der intet sker, så irriterer det mig at gruppen stadig er der.
    Hvordan sletter man det skid? :)

  15. Ole siger:

    Knud: for at slette en gruppe går du blot ind på den og vælger admin menuen. Helt nede i bunden til venstre kan du vælge Delete group.
    Mvh Ole

  16. morten estrup siger:

    Hvordan ændrer jeg den emailadresse, som jeg i sin tid oprettede til brug for Linkedin?

  17. Hej Morten.
    Du ændrer email-adressen ved at gå ind under indstillinger (du finder popup menuen ved at lave mouse-over på dit navn øverst i højre hjørne).
    Du bliver muligvis bedt om at logge ind igen.
    Derefter vælger du account fanebladet (nederst i venstre hjørne).
    Nu vælger du Add/Change email adresses.
    Tilføj en ny email adresse.
    Bekræft den.
    Vælg den som primær
    Slet evt. den tidligere primære emailadresse.

    Tip: det er en god idé at have mindst 2 emailadresser herinde. Man kan logge ind med alle de oprettede email adresser med det samme password og ved at have flere emailadresser, slipper man for at få et problem, hvis man skulle miste en og ikke længere få adgang til sin konto.

    God fornøjelse.

  18. Hej

    Hvordan gør man med flere sprogvarianter. Eksempelvis:

    Hvis jeg har engelsk som primær profil: Hvordan skifter jeg så min danske profil bliver min primære profil?

    Skal jeg ind og sætte alt mit danske indhold ind i min primære profil og alt mit engelske ind i en ny ‘sekundær’ profil? Eller kan jeg blot ‘bytte deres plads’.

  19. Du kan ikke skifte den primære profil. Den er på engelsk.
    Men hvis folk har en dansk sprogindstilling, så vil de autimatisk se din danske.

    Du bør ikke bytte rundt, men hvis du kun ønsker en profil på dansk, så kan du jo overveje om du vil nøjes med std profilen (den linkedin tror er engelsk) og så bare skrive den på dansk. Og så evt. huske engelske søgerord med også.

  20. Lisbeth Flugt siger:

    Hej Ole

    Helt kort. Når man er admin på sin virksomheds company page, er der så en mulighed for at se den, uden at være i edit-mode? (ligesom man kan vælge ‘view profile’ på personprofilen). Det ville jo være rart, at kunne se sin company profile, sådan som de andre ser den ;-)

    Mvh
    Lisbeth Flugt

  21. Hej Lisbeth,

    Du kan omgå det, men svaret er nej. Så som administrator vil du altid se statusopdateringsfeltet og dermed er det ikke præcis som andre ser det. Hvis du skal lave screen shot eller andet og ønsker at se den som andre brugere, så er der 2 muligheder, men ingen af dem er super gode:
    1) Hvis I har mere end 1 administrator på siden, så kan du fjerne sig selv som admin, og få den anden til at sætte dig på igen bagefter.
    2) Log ud af linkedin og skriv slå virksomheden op via browser. Du ser ikke helt det sammen, men måske er det godt nok? Formen er: http://linkedin.com/companies/newsperience , hvor du erstatter newsperience med navnet på jeres side

    God fornøjelse.
    Mvh Ole

  22. Bjørg siger:

    Kan man oprette en mail adresse til en gruppe? på Linkedin?

    Mvh. Bjørg

  23. Sine siger:

    Hvis LinkedIn skriver, at min primære profil er på dansk, har jeg så ingen muligheder for at ændre den primære til min engelske profil?

    Mvh. Sine

  24. Dorte siger:

    Hej Ole

    Jeg har opgivet selv at finde svaret, så jeg håber du har det. Jeg var en af de mange early adopters af LinkedIn da det kom til Danmark. Dengang var den kun på engelsk. Jeg oprettede profilen med dansk tekst men jo med engelsk “sprogprofil” Nu vil jeg gerne have lavet en engelsk version af min profil, men kan ikke vælge engelsk som sprogtemplate da den jo allerede er optaget af min danske tekst. Er der en måde man kan bytte om på det, så den oprindelige danske tekst på engelsk template kan laves om til dansk på dansk, så jeg kan få frigivet den engelske til min engelske sprogversionering??

    Håber du kan følge hvad jeg mener og har svaret :-)

    Tak for hjælpen

    De bedste hilsner
    Dorte

  25. Hej Dorte,

    Da LinkedIn tror at du har en engelsk profil er der desværre kun den hårde vej, hvilket betyder at du skal gør følgende:
    1) Opret en sprogvariant på dansk.
    2) Det er nemt at udfylde den nye danske profil, da du blot kopierer teksterne fra din oprindelige “engelske”
    3) Gå tilbage til den “engelske” og skriv den nu på engelsk.

    Når du er færdig har du nu din standard profil på rigtig engelsk og en ny på dansk. Folk der har sat deres sprogindstilling til dansk, vil du se din danske profil.

    Husk først at vælge aktivitetssynlighed til ikke-synlig i den periode, hvor du opdaterer og sæt den tilbage igen efterfølgende.

    God fornøjelse.
    Mvh Ole

Leave a Reply

top