search
top

Kvalitet OG kvantitet i dit netværk (1 af 3)

Det skulle have været en kort artikel om kvantitet vs. kvalitet i networking, men jeg blev grebet af emnet og den er desværre blevet meget lang. Håber I gider læse den og give jeres holdning til kende i kommentarerne.

Nogen mener at et mindre netværk af høj kvalitet er det bedste.
Nogen mener at et kæmpe og dermed af natur mere løst netværk er det bedste.
Diskussionen om kvalitet vs kvantitet er ofte ophedet og en af de ældste og mest tilbagevendende diskussioner indenfor networking.
Alle er dog enige om at networking og relationsdannelse er vigtigt for udvikling og resultater af både personlige og professionelle årsager.

Her får du mit bud.

Det er ikke “enten eller” det er “både og” – og inden du allerede nu som tilhænger af kvalitet siger at jeg dermed er tilhænger af kvantitet, så vis mig den respekt at læse hele artiklen og giv mig så tørt på i kommentarerne.

Lad mig lige først beskrive yderpunkterne – håber jeg yder dem retfærdighed.

Kvalitet i dit netværk

Fokus på kvalitet i netværket

Fokus på kvalitet i netværket


Når man vedligeholder et mindre netværk af høj kvalitet, så betyder det i mine øjne at alle dem man er i netværk med er folk man både har tillid til, respekt for og som på det personlige eller professionelle plan kan gøre en positiv forskel for en. Tillid og respekt er noget man skal gøre sig fortjent til og man optager ikke sådan bare lige folk i sit netværk, bare fordi man har mødt dem og synes godt om dem. Det kan måske blive starten på et venskab, der kan udvikle sig til en stærk netværksrelation med tiden, men man skal typisk igennem nogle oplevelser sammen, som bygger både tillid og respekt. Når netværket er mindre er det fordi at man ikke kan have en dyb relation til mange mennesker på en gang.
Det positive ved et sådan netværk er at det er den forretningsmæssige udgave af rigtige venner eller familie – altså at man er der for hinanden, man henviser og anbefaler hinanden, man tænker på, hvordan og hvornår man kan gøre noget godt for hinanden. Det betyder også at man kan stole på hinanden og man til tider deler fortrolig information med hinanden – fordi det kan være hensigtsmæssigt uden at være risikabelt. Det er måske også en konsekvens af det industrielle samfund, hvor vi organiserede os i hierarkier, hvor viden er magt og hvor fortrolighed er af afgørende vigtighed for at konkurrenter ikke skal løbe afsted med sejren. Som en naturlig konsekvens af at networking er vigtig for forretning og at man må passe på, hvem man deler hvad med, så opstår de lukkede netværk. Vi skal huske at selvom vi lever i det post-industrielle samfund, så er der stadig masser af (moderne) virksomheder der med god ret lever på disse præmisser.
Der findes også masser af lukkede netværksorganisationer, der netop bygger på ideen om at prioritere og skaffe forretning til hinanden.

Derudover tiltaler det mange mennesker at kende de mennesker man handler og er sammen med, det giver os tryghed og handlekraft. Endvidere så dømmer vi som mennesker også ofte hinanden på, hvem vi omgås og i hvilke kredse vi bevæger os. Hvis man ikke ønsker at blive fejldømt på den baggrund, så vil man også se det mindre selektive netværk som en form for personlig omdømmekontrol.
Der er masser af andre gode argumenter for at pleje et mindre netværk af høj kvalitet.

Et stort netværk

Fokus på kvantitet i netværket

Fokus på kvantitet i netværket


Når man konstant udbygger sit netværk for at gøre det så stort som muligt er det også for at opnå resultater, men tilgangsvinklen er typisk stik modsat. Det gælder om at være kendt af mange og for hvad man står for. Det er en åben, lidt tilfældig og ukritisk tilgang til networking og den er volumenbaseret, så du kan ikke huske navnet på alle du networker med – og det er ikke engang sikkert at du kan genkende dem nede i supermarkedet, hvis du skulle støde på dem. De fleste åbne networkere ville elske hvis de kunne huske alle, men det er bare umuligt.
Men det er heller ikke pointen. Som åben networker ved man at ens netværk vokser eksponentielt med antallet af forbindelser og det er en af drivkræfterne bag det at stræbe efter et stort netværk. Jo flere der kender dig jo flere vil ende med at gøre forretning med dig – det er personlig marketing – det er en personlige reach-block i reklamejargon.
Men – vil det fleste jo hævde – man laver da ikke forretning med mig blot fordi vi begge kender moster Oda. Nej, naturligvis ikke – men skaleringen i netværket betyder at dem der har intentionen om at lave forretning med en person som har det at tilbyde som du kan, har større sandsynlighed for at finde dig og tage kontakt. Lukke salget må du klare på traditionel vis. Så hele pointen i volumen baseret networking er at folk der har interesse for det du tilbyder har tendens til at komme til dig – inbound marketing – og når det går via netværket så er relationen altså lige en tand stærkere end ellers.
Mister man ikke troværdighed ved blot at networke med alle? Her vil jeg hævde at det kommer fuldstændig an på, hvordan du opfører dig. Blot fordi man har mange kontakter er man jo ikke automatisk utroværdig. Hvis man er åben om at man gør det og at man behandler sine kontakter med respekt – og ikke spammer løs – så mener jeg bestemt sagtens at man kan bibeholde sin troværdighed. Tillid og respekt skal man stadig gøre sig fortjent til. Og blot fordi man har et stort kontakt netværk, så betyder det ikke at man blabre løs om forhold som er fortrolige.

Det er samtidig nødvendigt for den åbne networker virkelig at være åben, empatisk og hjælpende for at netværket virker. Der er ingen der gider hjælpe eller peje på dig, hvis du blot forsøger konstant at få afsat dine varer/ydelser. Det handler om networking! Ligger det derimod naturligt for dig at lytte og anvende dit nu store netværk til at hjælpe andre, så vil du sandsynligvis blive husket for noget godt og en dag vil den netværkskontakt måske hjælpe dig. Og det er her det tilfældige også kommer ind og kritikken af denne løse form for networking. De fleste af os er forretningsmæssigt opdraget til at fokusere og ikke spilde tid på aktiviteter, der ikke skaber resultater. Og hvis man gennem fokuserede aktiviteter skaber de bedste resultater, så er den tidskrævende åbne form for networking pr. definition defokusering og dermed spild af tid.

Læs fortsættelsen – Kvalitet og kvalitet i dit netværk (2 af 3)

7 Responses to “Kvalitet OG kvantitet i dit netværk (1 af 3)”

  1. […] Denne artikel er del 3 ud af 3. Er du kommet direkte fra søgemaskinerne, så læs først Kvalitet og kvantitet i dit netværk (1 af 3) […]

  2. Hej Ole!
    Jeg har fundet en ny hjemmeside, Online Business Network,Online Netværk, og det er dansk.
    gratis også!
    http://www.danskemarked.dk
    MVH,
    Kim

  3. Ole, som altid en rigtig god artikel, hvor du kommer med mange gode pointer. Jeg syntes det er et vigtigt emne at overveje, kvalitet eller kvantitet.

    Min holdning er at et godt netværk er stort, der er mange mennesker at vælge mellem. Mange der kan vælge dig og mange du selv kan vælge.

    Der skal være kendte mennesker og så skal, der fødes nye mennesker ind i netværket løbende. Statiske netværk med en sammenspist kerne – bliver nemt statisk og selvbekræftende.

    Jeg plejer at sig, du skal forny 10% af dit netværk hver halve år. Nogen træder i baggrunden og andre trækker dig tætter på sig og selv trækker, du også nogen tætter på dig selv.

    Et emne, som jeg tit syntes er overset er, at du også skal være åben overfor de, der gerne vil trække dig tætter på.

  4. Tak Bodil. At du sætter tal på (10%) viser du arbejder meget seriøst med dit netværk. Jeg er ikke der, hvor jeg måler og følger med i den procentuelle udvikling, men netværket skal plejes, udvides og udvikles.

  5. Ole det er min forretning at rådgive i design af netværk!

  6. Bernt Lassen siger:

    Hej Ole.

    Super artikel om et meget aktuelt emne. Tak for det.

    Jeg er først ved at lære at netværke på den moderne måde med at bruge systemer til det.

    Jeg hænger stadig fast i at bruge FaceBook til private netværk og Linkedin til de professionelle netværk.

    Jeg er ved at bløde op omkring hvem jeg inviterer til mine netværk, men vil dog gerne have haft en eller anden kontakt med en person inden jeg ønsker at invitere vedkommende indenfor i mine netværk.

  7. ?????????? Bent vil du uddybe “moderne måde”.

  8. Bernt Lassen siger:

    @Bodil.

    Med moderne måde mener jeg at bruge systemer som Linkedin og FaceBook til at netværke.

    Jeg har jo egentlig altid netværket tidligere, men har brugt telefonen til at holde kontakten og time manageren til at holde styr på kontakterne.

    Giver det mening?

  9. […] Tallene i sig selv synes jeg ikke er så interessante, men det forlyder (kilde..?) at værdien af ens netværk eskalerer med størrelsen af netværket. Og så er det jo vigtigt at man kan “connecte” med sine forretningsforbindelser – så jo flere jo bedre. Se evt. mini artikelserie om kvalitet og kvantitet i sit netværk […]

Leave a Reply

top